מפרק רכב הוא אדם שקונה ומפרק מכוניות ישנות. ניתן לקרוא לפירוק רכב גם מגרש גרוטאות או גרוטאות.
תהליך פירוק רכב ישן אינו קל. צריך זמן ומאמץ לפרק מכונית. עלות פירוק רכב תלויה בסוג הרכב, מצב, מיקום ועוד.
באופן כללי, זה עולה כ-150 עד 200 דולר לטון לפרק רכב במגרש גרוטאות או גרוטאות.
עלות פירוק רכב תהיה תלויה במותג הרכב, דגם, שנת ייצור ומצבו. העלות הממוצעת היא בסביבות $350 עד $600.
כמה גורמים המשפיעים על המחיר הם:
– שנת ייצור
– מצב הרכב
– המותג והדגם
– המיקום בו מבוצע פירוק של הרכב
מחירון רכבים לפירוק יהיה תלוי בדגם ודגם הרכב. עלות המיחזור תלויה במשקל הרכב, כמו גם באילו חלקים ניתן להציל.
משקל המכונית יקבע כמה היא עולה למיחזור. ישנם ארבעה סוגי מכוניות שניתן למחזר:
-מכוניות קלות משקל, כמו האצ'בק ומכוניות משפחתיות קטנות, ששוקלות בסביבות 1,000 פאונד
-מכוניות בעלות משקל בינוני, כמו רכבי שטח או מכוניות ספורט, ששוקלות בסביבות 2,000 פאונד
-מכוניות כבדות משקל כמו רכבים משפחתיים גדולים או טנדרים ששוקלים בסביבות 3,500 פאונד
-כלי רכב כבדים במיוחד כגון משאיות ואוטובוסים ששוקלים בסביבות 5,000 פאונד.
נכון לעכשיו אין מחיר קבוע לפירוק רכב. זה מחושב על בסיס משקל ונפח.
פירוק משמש בתעשיות רבות, כגון מיחזור, ייצור רכב ומיחזור מחשבים
עד כה, הרעיון של רכב לפירוק היה רק רעיון. אולם לאחרונה חלה התקדמות מסוימת בתחום זה.
השלב הראשון בתהליך הוא פירוק המכונית למרכיביה השונים הניתנים להובלה למפעל המיחזור.
השלב השני הוא למיין את הרכיבים הללו לפי סוג וציון.
תהליך מיון זה עשוי להשתנות בהתאם לאיזה מפעל מיחזור הוא הולך, אך הוא בדרך כלל עוקב אחר אחד משני תהליכים: או מיון ידני או מיון אוטומטי. התהליך הידני כולל אנשים בוחרים כל רכיב בודד ומניחים אותו בערימה משלו לפי סוג וציון לפני שליחתו לשלב הבא של העיבוד. המיון האוטומטי מרחיק את העבודה הזו מבני אדם לחלוטין ובמקום זאת משתמש במכונות עם מצלמות שמסוגלות להבחין בין סוגי מתכת שונים על ידי התבוננות בצבע ובצורה שלהן לפני שמיון אוטומטית אותן לערימות לפי סוגן ודרגתן.